Thursday, November 3, 2011

Proud to be Lundayeh ^__^

Hari nie kita cerita pasal lundayeh k..
Lundayeh adalah salah satu kumpulan etnik di sabah dan Sarawak..
kalau di Sarawak,akan dikenali sebagai Lunbawang..bila orang tanya saya bangsa apa,saya sebut lundayeh,memang ada segelintir yang tidak pernah tahu suku ni..soo,sa cerita sikit la k..

Lundayeh ni asalnya dari Indonesia,berpuluh-puluh tahun lalu,daddy sa punya bapa ya,datuk saya Balang Tangian dengan isteri serta sahabat dan saudara yang lain masuk Sabah,dengan menggunakan pegangkutan darat (jalan kaki).Bayangkan berapa jauh mereka jalan berapa dan lama diperlukan masa tuuntuk sampai ke Sabah.. mereka sampai juga dengan selamat..^_^

Menjana keperluan keluarga dengan bercucuk tanam,mereka hidup berpindah-pindah hinggalah mereka akhirnya menetap di Kg Mendulong,Sipitang hingga sekarang..
Aalnya suku Lundayeh ni tiada agama,dan lambang keberanian mereka adalah buaya,sehinggala pada satu waktu Allah menghantar anak-anaknya untuk memberitakan khabar baik kepada suku ini sewaktu di Indonesia lagi.Lalu Allah memakai bangsa ini untuk mengongsikan keselamatan dengan suku yang lain juga..

Sekarang datuk saya masih bersama dengan kami,nenek Puru kami telah dipanggil Tuhan waktu saya tahun 1 lagi,tapi dia selalu dalam ingatan kami semua..
dan datuk saya masih berkesempatan untuk melihat anak-anak,cucu-cucu,cicit-cicit hinggala yang seterusnya sekarang..klu sa x salah kira la,daddy sa da 8 orang adik beradik,kami yang cucu-cucu ni semua ada lebih 38 orang,klu cicit-cicit g sa tidak dapat kira,raamaaiii........jadilah kami keluarga besar..hoho...

jadi,jika lihat latar belakang bagaimana datuk kami datang ke sini dengan tidak punya apa-apa,yang pasti bukan kerana kuat,pandainya mereka merancang tapi kerana Kasih Yesus buat kami..hebat kan!!

jadi jangan bangga dengan apa yang kita capai hari ini,tapi berbanggalah kerana kita tahu dalam segala pencapaian yang indah ada campur tangan Tuhan Yesus yang hebat di dalamnya...^__^

No comments:

Post a Comment